Talkoansökan till Strömmingsbådans talkon 2024

Fyrsällskapet ordnar ett ca 4 veckors talkoprojekt i juni-juli för att reparera mistlursstationen.

Till talkot behövs bygg-/renoveringskunniga personer samt talkofolk till byggarnas matservice och till allmänna underhålls- och hjälpfunktioner.

Också till renoveringen av fönstren behövs kunniga personer.

Talkona börjar 10.6.2024. Talkoturerna är en vecka och bytesdagen är måndag. Talkoturernas personal är 5-8 personer/vecka. Varje talkovecka har en arbetsledare som ansvarar för byggarbetena och säkerheten. Byggarbetena framskrider enligt hens direktiv. Startplatsen för båttransporterna är Bergö Fiskehamn/Bergön kalasatama Ytterbådan (N 62,976/Ö 21,116).

Samlogi inomhus.

Arbeten som utförs under talkoveckorna:

▪ Montering av byggställningar

▪ Lösgörning, tvätt och målning av takteglen

▪ Murning av skorsten (från tegeltaket uppåt)

▪ Montering av takfilt (underlag för tegeltak)

▪ Montering av nya strölister och reglar

▪ Montering av taktegel

▪ Montering av sidoplåtar

▪ Avlägsnandet av befintliga fasadlister och bräder

▪ Montering av stommens stödbjälkar

▪ Montering av nya fasadlister och bräder

▪ Underhållsmålning av fönstren (2 st)

▪ Dörrens underhållsmålning

▪ Målningsarbeten

▪ Dokumentation, fotografering och dagboks uppdatering

▪ Matlagning

▪ Transport av material på byggplatsen

Talkoavgiften är 120 €/vecka och inkluderar båttransporter, mat och logi samt bastubad. Talkofakturan skickas per e-post när talkoveckan bekräftats. Vid betalning skall angiven konto och referensnummer användas.

Talkodeltagaren skall vara medlem i Fyrsällskapet och medlemsavgiften skall vara betald innan talkoturens början. Medlemskap kan ansökas här: Bli medlem - Suomen Majakkaseura ry

Talkoarbetarna förbinder sig att utföra alla talkoarbeten i mån av kunnande. Ansökningen är personlig men man kan ange önskemål om kompis till samma vecka. Varje deltagare fyller egen ansökan.

Med talkohälsningar

Strömmingsbådans talkoteam

Johan Ångerman

Ari Valio

Kontaktuppgifter

Talkoerfarenhet

Till vilka uppgifter ansöker du?

Kom ihåg, att på talkon skall man vara beredd att vid behov ta itu med alla slags uppgifter.

Språkkunskaper

Till vilken talkovecka/-veckor söker du?

Du kan söka till två för dig lämpliga veckor i önskad ordning. Du kan, om du vill, också få förslag till lämpliga talkoveckor, ty en del veckor är populärare än andra.

En del veckor fylls snabbt, men ibland behövs komplettering med kort varsel. Meddela här, om du kan motta andra talkoveckor under säsongen.

Obs! Ansökan är personlig. Var och en fyller egen ansökan.

Övriga färdigheter

Klicka i rutan om du har ifrågavarande skolning.

Tilläggsuppgifter

Förpliktelse för den som kommer på talkoarbete

Jag förbinder mig att delta på den av Fyrsällskapet anordnade talkoarbetarnas introduktion för deltagande på talkon.

Jag förbinder mig att följa alla givna direktiv samt arbets- och säkerhetsbestämmelser och friger Finska Fyrsällskapet från ansvar beträffande dessa. Jag är medveten om att den försäkring Finska Fyrsällskapet tagit åt mig, gäller endast under arbetstid. För övrigt ansvarar jag själv för min egen försäkringstrygghet, och kräver inte skade ersättning för eventuella skador som uppkommer utanför arbetstiden.

Jag bär fullt ansvar för medföljande 15-18 åring och förbinder mig att ta åt hen en olyksfallsförsäkring. Jag försäkrar, att jag och med mig följande minderåring är simkunniga.

Jag är medveten om, att Strömmingsbådan klassifieras som ett kulturhistoriskt miljöobjekt och att holmen är en del av Naturaområde.

Jag inleder alltså inga ändrings-, underhålls- eller rivningsarbeten utan tillstånd och handledning.

Genom att godkänna detta, ger du Fyrsällskapet tillstånd att använda dina kontaktuppgifter till kommunikation angående sällskapets talkon. Dina kontaktuppgifter ges också åt talkoansvariga samt deltagarna på din egen talko för överenskommande om praktiska arrangemang. Kontaktuppgifterna ges ej åt tredje part.

Rekisteriseloste