Talkoansökan Yttergrund 2024

Talkosäsongen börjar på 9.5.2024.

Vi behöver till Yttergrund talkoarbetare som inte skyr arbete, som byggare, köksfolk, guider, dagboksskribenter och personer för olika varierande arbeten, för veckolånga talkoshift. Avsikten med talkoarbetet är att renovera byggnaderna och städa runt husen.

Det kan också förekomma lugnare perioder under säsongen, som man måste stå ut med. Kunskap i engelska och svenska, förutom finska, är en fördel.

Sökande till byggnadsarbete: när du deltar i arbetet måste du ta med egna skyddsskor. Fyrsällskapet erbjuder annan skyddsutrustning som hjälmar, flytvästar och handskar.

Talkoavgiften är i år 90 e och i den ingår maten. För betalningen av talkoavgiften sänds en blankett per e-post, då talkoveckan är bekräftad. Vid betalningen, använd kontonumret och referensnumret som angetts på blanketten.

Talkodeltagaren måste vara medlem i Fyrsällskapet och ha betalat medlemsavgiften före talkosäsongens börjar. Du kan ansöka om medlemsskap här.

Talkoarbetarna förbinder sig att vid behov göra alla sådana arbeten som de kan utföra. Sänd in din talkoansökan så snart som möjligt. Minns att du kan också senare fråga dig för om talkoturer av de talkoansvariga. Ansökan är personlig, gäller alltså den som ansöker, men du kan föreslå någon för samma vecka. Kom ihåg, kompisen måste sända en egen ansökan!

OBS! Första gångens talkoarbetare: Du bör delta i introduktionskursen förrän du börjar! Vi ordnar introduktionen på distans. Vi informerar om detta i medlemsinfona och på föreningens hemsidor under Nyheter och händelser .

De talkoansvarigas kontaktuppgifter:

Johan Ångerman

e-post: [email protected]i

Personuppgifter

Talkoerfarenhet

Vilka uppgifter önskar du?

Kom ihåg att du vid behov måste vara beredd att göra allt sådant som du kan göra.

Under talkoveckorna finns det många uppgifter, varje vecka behövs olika färdigheter, t.ex. byggnads-, kommunikations-, köks- och guidningsuppgifter.

Språkkunskap

Under vilken vecka/veckor önskar du talkoarbeta på Yttergrund?

Du kan ange tre för dig lämpliga talkoveckor i önskad följd. Om du vill kan du också under säsongen få förslag av de talkoansvariga gällande lediga veckor, vissa veckor är mera eftersökta än andra.

Endel talkoveckor fylls lätt men ibland behövs påfyllning med kort varsel. Anmäl här om vi får föreslå åt dig talkoarbete under sommarens gång.

Undre åldersgränsen för talkoarbete är 15 år, 15-18-åringar måste ha en vuxen ”ledsagare”. Obs! Ansökan är personlig, var och en bör fylla i en egen ansökan

Andra färdigheter

Klicka i väljrutan om du har förstahjälps- eller släckningsskolning.

Tilläggsuppgifter

Nämn här eventuella speciella saker du vill informera de talkoansvariga om.

AVTAL GÄLLANDE FRIVILLIGT ARBETE PÅ YTTERGRUND

Jag har deltagit/förbinder mig att deltaga, i introduktionskursen som Fyrsällskapet anordnar förrän man får delta i talkoarbetet.

Jag förbinder mig att följa alla givna instruktioner och arbets- och andra säkerhetsbestämmelser och fråntar Finlands Fyrsällskap allt ansvar härvid. Jag förstår att Finlands Fyrsällskap har försäkrat mig gällande talkoarbetet och att försäkringen gäller bara under arbetstid. I övrigt svarar jag själv för mitt försäkringsskydd och kräver inte Finlands Fyrsällskap på skadeersättning för eventuella skador. Jag har ombetts att taga en egen rese- eller olycksfallsförsäkring.

Jag tar fullt ansvar för en med mig medföljande 15-18-åring och förbinder mig att se till att han har en olycksfallsförsäkring. Jag försäkrar att jag och det medföljande underåriga barnet är simkunniga.

Jag förstår att fyren på Yttergrund är kulturhistoriskt värdefull. Därför börjar jag inte göra förändrings-, renoverings- eller rivningsarbete utan lov och instruktioner.

Genom att godkänna detta ger du Fyrsällskapet lov att använda dina kontaktuppgifter vid kommunikation inom talkoarbetet. Dina kontaktuppgifter kan förmedlas, förutom till de talkoansvariga, till den egna talkogruppen för frågor rörande talkoarbetet. Dina uppgifter ges inte till tredje part..

Rekisteriseloste